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DAISUKE MIYATANI - DIARIO
Cover Information

Daisuke Miyatani lives on the Awaji Island in Japan and usually works in a bookshop. Maybe that is where he finds the rest and silence to create his fragile compositions. Or it is his Japanese cultural background that leads to the calm, haiku-like miniatures.
Daisuke establishes a reduced and minimal approach mostly based on guitars, accompanied by xylophones and other instruments. The songs have an open character, with a lot of silence, and repetition. These elements are contrasted with more ambient-like, electronically composed material. Hence the album is a fruitful interplay between constant atmospheres and point-like acoustic notes. Most of the songs include fieldrecordings which are rather subtle, underlying. All the electronic elements still have an annalog character, fitting with the dominating acoustic instruments.
"Diario" establishes a warm and calm atmosphere and yet avoiding to be a trivial album. The techniques of minimalism, repetition, integration of concrete sounds, electro-acoustic combination are all used in a very discrete way. The result is an interesting album very comfortable to listen to.
He has released several works on different, mostly Japanese labels. There are definitely parallels to Yuichiro Fujimoto's work, who also releases on Ahornfelder.
The CD comes in a matt Digipack with detailed collage-artwork.

Presskit Tracklist Reviews
Diario Presskit

1. view
2. edanone
3. rain melodies
4. old tape
5. summer child
6. niwa
7. yu
8. water lights
9. michi
10. sampo
11. hidamari
12. hum
13. aiveo
14. iindayo
15. dokusho-chu

Noch eine Befürchtung: "Diario" von Daisuke Miyatani ist eine ganz groß-, groß-, großartige Platte, und kein Mensch interessiert sich dafür. Die 15 Stücke des jungen japanischen Buchhändlers sind so filigran, dass sie jederzeit auseinander zu fallen scheinen. Im Hintergrund rauscht es fortwährend, manchmal scheint es zu regnen, andere Geräusche flirren in die Szenerien hinein, und weiter vorne sitzt Miyatani mit seiner akustischen Gitarre und plinkert ein wenig vor sich hin, sucht nach den Melodien, winzigen Phrasen, schlägt hin und wieder das Xylophon oder anderes kleinteilige Gerätschaften an. Als hätte er während der Aufnahmen in einem Innenhof gesessen, seine Gitarre gespielt und mehrere Mikrofone vorher pfiffig um das Gebäude herum arrangiert. So kommen Geschirrgeklapper, Straßenszenen und Vogelgesang genauso vor, wie elektronische Frequenzen und kleinen minimalistischen Schleifen.
Miyatani erschafft damit eine wohlig warme, fast schon meditativ anmutende Atmosphäre, die einen mit ganz locker verbundenen Fragmenten wie mit leichten Fäden fein umspinnt. Wunderschön. (fünf Sterne)
Klaus Smit, Jazzthetik, Februar 2007

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